lada niva kopen
Niva-avonturen

Hoe ik mijn Lada Niva (beter) leerde kennen

By
on
18 augustus 2019

Tijdens onze camperreis van 2017 brachten we veel tijd door in Oost-Europa. Diverse oude auto’s, vaak van Russische makelij, sierden het straatbeeld. Eentje sprong er voor mij echt uit: een Lada. Niet zomaar een Lada, maar een vierwielaangedreven Lada. De Lada Niva 4×4! Hij charmeerde me enorm en ik begon over een eigen Niva te fantaseren. In deze blog vertel ik hoe het ervan kwam dat ik werkelijk een Lada Niva ging kopen.

 

Hardlopend langs een Lada Niva in Servië

In het noorden van Servië was ik aan het hardlopen toen ik er weer een zag. Nu had ik de mogelijkheid om wat langer te kijken – ik was immers te voet – maar de eigenaar zat er duidelijk naast. Ik was niet in de stemming om met handen, voeten en een rood aangelopen hoofd een praatje aan te knopen, dus ik nam maar snel een foto en ging weer verder. Dit moment herinner ik me nog het meest als het moment dat ik serieus begon te denken: ik ga uitzoeken hoe ik zelf een Lada Niva kan kopen… Ik vond de Niva stoer, maar omdat ‘ie klein is en zo’n typisch Lada-ontwerp heeft kan je ‘m als terreinwagen bijna niet serieus nemen. Schijn bedriegt; dit karretje is een alleskunner. Stoer, maar ook schattig vond ik ‘m.

niva servie

De Lada Niva die ik in Servië tegenkwam tijdens het hardlopen

 

Op jacht om mijn eigen Niva te kopen

Terug in Nederland duurde het nog een jaar voordat ik daadwerkelijk op zoek ging naar een Lada Niva. Mijn Mazda 3 stond een grote beurt te wachten en die kosten spaarde ik liever uit. Nu was het moment! Marktplaats bleek de uitgelezen plek te zijn om een Niva te vinden. Na een eerste testrit bij een particulier in Oegstgeest kreeg ik de smaak nog meer te pakken. Het rijdt zo anders, en alles is er leuk aan. Spartaans, luidruchtig en hard werken want geen stuurbekrachtiging. De eenvoudige inrichting is wel wat voor mij. Draaien om de raampjes te openen en zelf de lichten aanzetten – ik vind dat leuker dan wanneer alles vanzelf gaat.

 

All the way to Enschede

Een andere Niva had ook al mijn aandacht getrokken. Helemaal in Enschede stond deze, vandaar dat ik eerst wat dichterbij had gekeken. Het contact met eigenaar Judith was direct leuk en spontaan. Ze had er met haar man Mathieu hun ziel en zaligheid in gelegd om hun Niva van de bodem af opnieuw op te bouwen en op te knappen. Het resultaat was er dan ook naar. Deze Niva stond vanaf toen met de kleur wit bekend bij de RDW en dat stond Vladimir (zoals zij ‘m gedoopt hadden) goed. Ze verkochten hem omdat hij te klein bleek voor de kampeervakanties samen met hun zoontje. Na een testrit door de landelijke buitenwijken van Enschede wist ik het zeker: deze gaat het worden. En het werd ‘m. Ik ging werkelijk een Lada Niva kopen!

lada niva kopen thuis

Trots: mijn eigen Niva staat thuis voor de deur

 

Zelf sleutelen? Ikke niet…

Aangezien ik zelf geen kaas heb gegeten van autotechniek had ik al snel een officiële Lada-dealer gelokaliseerd. Heerlijk, er zit er een aan de goede kant van het IJ: Amsterdam-Noord. Tom Wolfs van Garage Wolfs is intussen mijn steun en toeverlaat, want de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er regelmatig iets aan onderhoud moet gebeuren. En al is de Niva mechanisch zo ingewikkeld niet – veel Niva-bezitters klussen zelf – ik breng ‘m graag weg. Soms kijk ik mee en altijd vraag ik hoe het werkt, dat dan weer wel. De kleine gebreken, zoals snelle roestvorming en kleine onderdelen die het begeven, neem ik voor lief. Ik ben nog elke dag blij met deze gave bak. De mankementen hebben juist z’n charme en geven ‘m karakter. Het wijzertje van de benzinemeter doet bijvoorbeeld vaak waar ‘ie zelf zin in heeft. Dus ik houd met de dagteller bij wanneer ik moet tanken en dat werkt prima.

niva garage diamant

De dag dat ik op vakantie moest ging de motorkap niet meer open… Karel van Garage Diamant was dit keer de reddende engel; Garage Wolfs had vakantie.

 

Mijn Niva maakt niet alleen mij blij

De leuke reacties op de weg zijn een bonus. Op een parkeerterrein fietsten eens twee tieners op de Niva af waarbij een van hen nogal enthousiast uitriep: “EEN LADA NIVA!!!” Ik zat in de auto met een grote glimlach; dat die jongens deze auto überhaupt kennen! Een duimpje omhoog krijg ik met enige regelmaat, maar die ene keer voor een stoplicht op een afrit van de A10 vergeet ik niet. De man in de auto naast me keek opzij en stak twee duimen enthousiast omhoog met een smile van oor tot oor: geweldig. Ook de bestuurder van een Volvo oldtimer zal ik niet vergeten. Hij haalde me in, keek me aan en articuleerde heel duidelijk: “L-E-U-K-E   A-U-T-O!” Niet alleen personenauto’s halen mij in, ook vrachtwagens doen dat soms. Met een maximale snelheid van 137 km/uur is 120 rijden geen pretje. Ik rijd überhaupt maar maximaal 100 km/uur. Anders klappen de zijspiegels geheid naar binnen, terwijl ze toch al een keer zijn vastgezet. Over charmante mankementen gesproken.

 

Een Lada Niva kopen? Alleen doen als je het écht leuk vindt

Wat natuurlijk minder leuk is aan deze auto is zijn dorst en zijn uitstoot. Vanwege het gemiddelde brandstofverbruik van 1 op 9 doe ik alles op de fiets wat maar enigszins mogelijk is. Dat is op zich ook weer positief te noemen. De fikse uitstoot (216 gram CO2 per kilometer) zorgt ervoor dat een Niva bizar veel kost als je hem zou importeren. Geïmporteerde auto’s zijn BPM-vrij als ze tot 110 gram CO2 uitstoten. In Duitsland wordt de auto nog nieuw verkocht voor een schappelijke prijs van €11.900. Die 106 gram boven de BPM-grens zet de nieuwprijs van een Niva op bijna een halve ton. Ze zullen dus steeds zeldzamer worden in Nederland – een extra reden om er goed voor te (laten) zorgen. Als je een Lada Niva wil kopen ben je afhankelijk van de gebruikte auto’s die nu in Nederland rondrijden. Volgens AutoRAI zijn dat er op dit moment 191.

niva verhuiswagen

Ook als verhuiswagen doet de Niva het uitstekend

 

Mijn eigen introductieweekend

Ik wilde het rijden in mijn eigen Niva echt goed onder de knie krijgen. Dat lukte niet erg met af en toe een rit van maximaal een uur, dus plande ik een introductieweekend. Op drie plekken in Nederland had ik een tiny house geboekt. Ik begon in Noord-Brabant op een geitenboerderij, waar ik de gemakken en ongemakken van een wijnvat ervoer. De volgende dag belandde ik diep in Drenthe. Daar sliep ik in een idyllische pipowagen en bouwde ik een fijn kampvuur. Ik sloot het weekend af met een stijlvol wikkelhouse bij Stayokay Apeldoorn. Het comfort qua accommodatie bouwde zich mooi op van weinig naar veel. Na ruim 700 kilometer in vier dagen had ik mijn Niva inderdaad goed leren kennen. De zijspiegels blijken kleine lachspiegels te zijn – vrachtwagens krijgen een idioot hoog dak. De eerste keren wist ik niet wat ik zag.

niva pipowagen

Mijn Niva naast de pipowagen op Landgoed Mariahoeve in Drenthe

niva wikkelhouse

En gezien vanuit het wikkelhouse bij Stayokay Apeldoorn

 

Op weg naar nieuwe avonturen

Ik heb de Niva nu bijna een jaar en ben er zoals ik al zei, nog elke dag blij mee. Hij rijdt heerlijk, en hij rijdt altijd. Niva is ‘veld’ of ‘akker’ in het Russisch; oorspronkelijk is hij ontworpen voor de eenvoudige Rus die hem gebruikte om er in landelijk Rusland mee uit de voeten te kunnen. Hij kan alle weersomstandigheden aan en met zijn standaard vierwielaandrijving hoop ik dat er komende winter lekker veel sneeuw komt. Een cursus offroad rijden zou ik ook heel graag eens doen. En een toerrit met de Lada Club Nederland. Wie met me mee wil mag zich melden. Uiteraard ga ik daar dan hier over schrijven!

niva kleintje

Naast een Dodge RAM is de Niva helemaal een lieve kleine 🙂

 

 

TAGS

LEAVE A COMMENT

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Anke Feenstra
Amsterdam, Nederland

Ik ben Anke, ik ben voor altijd op reis - met mijn Lada Niva als avontuurlijke compagnon. De titel slaat op mijn passie voor reizen maar ook op de reis die het leven zelf is. Daar schrijf ik over, of het nou vakanties, dichtbije en verre reizen of gebeurtenissen uit het dagelijks leven zijn. Vaak in gezelschap van mijn zoon Jens en de Niva! Ik hoop dat je met veel plezier meeleest.

Nog niet af

Deze site is de opvolger van gezininreizen.com en nog under construction. De camperblogs moeten nog aangevuld worden tot #15 en er staat een aantal nieuwe blogs in de steigers. Bedankt voor je begrip 😉

Zoeken
    Categorieën
    %d bloggers liken dit: