Mont Ventoux

By
on
18 mei 2017

Ik besloot de vorige camperblog met te zeggen dat we ons wel zouden vermaken in Marseillan-Plage en Cap d’Agde. Dat is helemaal uitgekomen, het waren een paar heerlijke dagen. We rijden oostwaarts het binnenland in om de Mont Ventoux van dichtbij te bekijken, waarna we het Massif du Luberon en de watervallen van Sillans-la-Cascade bewonderen.

Route: Marseillan-Plage – Bédoin – Sillans-la-Cascade (Frankrijk)

Schelpen met een gaatje

Het is al fijn om direct aan het strand te staan met de camper maar als het dan ook nog lekker warm is met veel zon, dat is helemaal boffen. Léon en ik houden een sportdag. Hij fietst zo’n 60 kilometer rond het binnenmeer Étang de Thau. Een lekker vlakke rit met de Mont Ventoux in het vooruitzicht. Ik loop ietsje minder kilometers hard – naar het centrum van het dorp Marseillan-Plage en over het strand weer terug. Met aardig wat wandelen tussendoor, want wat is het heet. Een verkoelende duik in zee is dan wel een aardige finish. Tijdens het fietsrondje van Léon ben ik met Jens op het strand en dat is natuurlijk altijd een succes. Graven, scheppen, water gieten en schelpen zoeken. Mooie schelpen met een gaatje erin, want ik ben er iets mee van plan. Jens snapt het al snel: “Heeft die een gaatje? Nee! Oh, wat jammer mama!”

Marseillan camping la plage strand

Waterspuwende dino’s

Van tevoren zagen we dat in Cap d’Agde een eiland is met een aantal pretparken naast elkaar. Dinoland bijvoorbeeld, met een waterspeeltuin en nog veel meer speelattracties. Het is prima te befietsen vanaf de camping, lezen we. Dat klopt: via fietspaden van wisselende kwaliteit komen we helemaal in Cap d’Agde. En wat is Dinoland leuk! Ook omdat het erg rustig is wanneer wij er zijn, maar de waterspeeltuin is echt super. Een aantal grote dino’s ‘spugen’ water en er spuit nog meer water overal en nergens vandaan. Je kan zelf schieten met waterstralen en een groot dino-ei op een platform verzamelt water en plenst zijn inhoud zo nu en dan naar beneden. Een heerlijk stortbad! Jens vindt het in het begin juist een uitdaging om droog te blijven. Maar wanneer er een groepje iets oudere kinderen losgaat begint hij het ook door te krijgen en loopt hij zeer gefocust steeds hetzelfde rondje door een aantal waterstralen.

Behalve de waterspeeltuin vallen ook de luchtkussens, trampolines en het klimparcours in de smaak bij Jens. Er is ontzettend veel te doen in dit kinderparadijs. Overal staan picknickbanken, ook in de schaduw, dus de ouders kunnen comfortabel zitten en kijken naar hun kroost.

Dinoland waterspeeltuin cap dagde

Direct naast de camping en aan het strand is een klein restaurant. Wij hoeven letterlijk maar tien stappen te lopen en we zitten op het terras dat uitkijkt over zee. Bijkomstigheid is wel dat er vanaf de middag een niet te missen vis- en baklucht naar ons toe waait; daar krijg je vanzelf trek van. We sluiten deze dag hier af, en we genieten. De mosselen, de lasagne en de pizza zijn om je vingers bij af te likken en de fijne sfeer doet ook een duit in het zakje van de beleving. Een no-nonsense zaak met vriendelijke bediening en een uitstekende keuken. Wat wil een mens nog meer.

Beachbar Marseillan Plage

Jens kijkt tegen de zon in. Boos is hij allerminst met die lekkere quatre fromage pizza op zijn bord.

Op naar de kale berg

Onze volgende bestemming is Bédoin, een dorp aan de voet van de Mont Ventoux. Leon heeft gezien dat het weer de komende dagen heel goed is voor een beklimming van ‘de kale berg’. Hij wordt helemaal blij van dat vooruitzicht. We vinden een fijne camping (Le Pastory) met prachtig uitzicht op de berg. Voor de rit erheen mijden we de snelwegen en rijden we tussen de étangs en door het regionale Natuurpark de Camargue. Veel rijstvelden, fruitteelt en witte paarden in een groen graslandschap, zo zal ik me de Camargue herinneren. Ik had me er iets wildere natuur bij voorgesteld – wellicht zijn we er niet diep genoeg in gegaan? De bloemen langs de weg lijken in hun beste tijd te zijn; het paars van de klaver, het rood van de klaprozen en het vele geel van bloemen die ik niet thuis kan brengen is prachtig samen. En we zien gelukkig een keer flamingo’s, waar de streek tenslotte toch ook bekend om staat.

Mont Ventoux uitzicht vanaf camping le pastory

Vanaf onze plek op de camping zien we de top van de Mont Ventoux

Leon beklimt Mont Ventoux, Jens en ik bedwingen samen ‘Mont Bédoin’

Op de camping aan de berg blijken nogal wat oudere Nederlanders te staan, waarvan vele langere tijd; iedereen kent elkaar in de hoek waar wij staan. Jens heeft daardoor snel aanspraak. Dat blonde mannetje op zijn loopfiets valt op en zegt keurig “Ik ben Jens”, als antwoord op welke vraag dan ook. Op de dag dat Léon de Mont Ventoux bedwingt maak ik een windgong van mijn schelpen uit Marseillan-Plage. Jens helpt me erbij, kiest de schelpen uit en leent zijn vinger om goede knoopjes te kunnen leggen. Zelf maken we ook nog een fietstocht: een kilometer naar het dorp zonder te hoeven trappen, en diezelfde kilometer weer omhoog waarbij ik bemoedigende woorden krijg van Jens in de trant van “Ik denk dat we er nu bijna zijn hoor mama!” als we nog maar net het dorp hebben verlaten. Het geeft me vleugels.

Bedoin met zicht op Mont Ventoux

Het dorp Bédoin met uitzicht op de Mont Ventoux

Waterpret en mooie dorpjes

Het blijft warm de komende dagen dus we willen nu wel eens echt zwemmen. Weer een stukje verder richting Italië kiezen we voor een camping in Sillans-la-Cascade. Deze heeft een leuk zwembad, waar we de middag van aankomst al in liggen. Het is rustig hier, we kunnen uit bijna alle kampeerplekken kiezen. Dus kiezen we de mooiste; groot (180 m2) en dicht bij de speeltuin. Jens kan zijn geluk niet op want er is ook een midgetgolf.

Onderweg hiernaartoe bekijken we het Massif du Luberon, met fotogenieke dorpjes als Oppède le Vieux, Menerbes, Bonnieux en Lourmarin. Vooral Bonnieux vind ik geweldig. De oude huisjes liggen zo mooi opeengepakt tegen de bergen aan en bovenop ligt een vesting waar een kerk fier bovenuit steekt. Wanneer we door het dorp rijden zijn we op 800 meter hoogte en kijken we kilometers ver uit over de omgeving. Gelukkig lukt het hier wel om even te stoppen met de camper en een stukje door het dorp te wandelen.

Dorp Bonnieux vanaf beneden

Bonnieux

Fietsen naar de cascades van Sillans

Bij Sillans-la-Cascade – de naam zegt het – bevindt zich een waterval. Helaas is de toegang tot de voet van de waterval afgesloten vanwege gevaar voor neerstortende aarde en stenen. Vanaf de camping zijn de watervallen met een fietstochtje van anderhalve kilometer bergaf te bereiken. Dan is het nog een kleine wandeling over trappen naar beneden tot een uitzichtplateau. De zon laat zich deze dag niet zo veel zien als de afgelopen dagen, maar toch genoeg om de waterval mooi uit te laten komen. Twee stromen water vallen in een poel van prachtig lichtblauwgroen water. Jens ziet voor het eerst een waterval en vindt ‘m ‘gewoon mooi’. Oké jongen, da’s goed genoeg hoor. Hij loopt de trappen energiek weer op en gelukkig is er nog een andere weg terug naar de camping die minder steil is dan de heenweg, zodat ik gemakkelijk – weliswaar met een duwtje in de rug –  weer terug kom. Jens springt daarna met papa in het zwembad terwijl ik deze blog schrijf.